Biuro rzeczy znalezionych

Jeśli zgubiłeś coś wartościowego na terenie Powiatu Olkuskiego i nie wiesz gdzie szukać, sprawdź w Biurze Rzeczy Znalezionych, które mieści się w Wydziale Organizacyjnym – Referacie Gospodarowania Mieniem.


Starostwo Powiatowe w Olkuszu
ul. Mickiewicza 2, 32-300 Olkusz
Wydział Organizacyjny – Referat Gospodarowania Mieniem
II piętro, pok. 301
Tel. (032) 647 88 51

Godziny pracy Biura Rzeczy Znalezionych
poniedziałek - piątek 7.00 do 15.00

Biuro Rzeczy Znalezionych działa w oparciu o przepisy:

1. ustawy z dnia 23 kwietnia 1964r. - Kodeks cywilny (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 1610),

2. ustawa z dnia 20 lutego 2015 r. o rzeczach znalezionych (t.j. Dz. U. z 2023 r. poz. 501),

3. ustawa z dnia 18 października 2006r. o likwidacji niepodjętych depozytów (Dz. U. z 2006 r., Nr 208, poz. 1537),

Zadania Biura Rzeczy Znalezionych: odbieranie zawiadomienia o znalezieniu rzeczy zagubionej, przechowywanie rzeczy znalezionych, poszukiwanie osób uprawnionych do ich odbioru i wydawanie rzeczy znalezionych oraz udzielanie informacji w przedmiotowym zakresie.

Do biura rzeczy znalezionych przyjmowane są rzeczy znalezione na terenie Powiatu Olkuskiego, za wyjątkiem:

  1. rzeczy znalezionych w budynkach publicznych albo w innym budynku lub pomieszczeniu otwartym dla publiczności oraz rzeczy znalezionych w wagonie kolejowym, na statku lub w innym środku transportu publicznego - wówczas znalazca obowiązany jest oddać rzecz znalezioną do zarządcy budynku lub pomieszczenia bądź zarządcy środka transportu publicznego,
  2. sprzętu lub ekwipunku wojskowego, dokumentu wojskowego, a w szczególności legitymacji, książeczki lub zaświadczenia wojskowego, karty powołania albo mapy wojskowej, broni, amunicji, materiałów wybuchowych, aparatury radiowo-nadawczej, dowodów osobistych, tymczasowych zaświadczeń tożsamości, paszportów i innych dokumentów podróży, które należy oddać do najbliższego posterunku policji.

Osoby poszukujące rzeczy zgubionej i zgłaszające się muszą określić:

  1. jaka rzecz ( przedmiot ) została zagubiona, opisać rzecz, charakterystyczny wygląd bądź znaki szczególne,
  2. przedstawić dowody stwierdzające posiadanie zagubionej rzeczy np. dowód zakupu przedmiotu, numery seryjne, własne oznakowanie bądź opis widocznych skutków zużycia.

Starosta może odmówić odebrania i przechowywania rzeczy znalezionej, jeżeli przedstawia ona znikomą wartość lub nie przedstawia żadnej wartości.

W przypadku, gdy przechowywanie rzeczy znalezionej pociąga za sobą koszty - rzecz może zostać wydana właścicielowi za zwrotem kosztów.

Zgodnie art. 187 Kodeksu cywilnego rzecz znaleziona, która nie zostanie przez osobę uprawnioną odebrana w ciągu roku od dnia doręczenia jej wezwania do odbioru, a w przypadku niemożności wezwania – w ciągu dwóch lat od dnia jej znalezienia, staje się własnością znalazcy, jeżeli uczynił on zadość swoim obowiązkom. Jeżeli jednak rzecz została oddana staroście, znalazca staje się jej właścicielem, jeżeli rzecz odebrał w wyznaczonym przez starostę terminie. Rzecz znaleziona będąca zabytkiem lub materiałem archiwalnym po upływie terminu do jej odebrania przez osobę uprawnioną staje się własnością Skarbu Państwa. Inne rzeczy znalezione stają się własnością powiatu po upływie terminu do ich odbioru przez znalazcę.

Osoby oddające znalezione rzeczy do biura, wypełniają krótki formularz, który jest potwierdzeniem przyjęcia rzeczy znalezionej.


 Pliki do pobrania:

Wezwanie do odbioru rzeczy znalezionej - właściciela nieznanego i nieustalonego

Wezwanie do odbioru rzeczy znalezionej - właściciela ustalonego

Zaświadczenie stwierdzające upływ terminów przechowywania rzeczy

Poświadczenie odbioru rzeczy znalezionej

Zawiadomienie o znalezieniu rzeczy

 


Drukuj